Ce este cunoaşterea?

Concept generos, asociat cu tot ce omul a reuşit să afle de-a lungul evoluţiei sale ca civilizaţie şi individ despre sine şi lumea care-l înconjoară, cunoaşterea poate fi privită ca fenomen, proces sau rezultat al activităţii umane.

Complexitatea acestei noţiuni este dovedită chiar şi de varietatea perspectivelor din care este definită.

Astfel, în Dictionarul Explicativ al Limbii Române cunoaşterea este definită drept: “Acţiunea de a cunoaşte şi rezultatul ei. 1. reflectare în conştiinţă a realităţii existente, independent de subiectul cunoscător; 2. faptul de a poseda cunoştinţe, informaţii date asupra unui subiect, asupra unei probleme; cunoştinţa.”

iar în Webster: “Faptul sau condiţia de a cunoaşte. 1. Faptul sau condiţia de a şti ceva cu un grad considerabil de familiaritate câstigată prin experienţă sau contact sau asociere cu individul sau lucrul respectiv; 2. Cunoştinţe, informaţii sau înţelegere teoretică sau practică cu privire la o anumită ramură a ştiinţei, artei, învăţării sau a altei zone care implică studiu, cercetare sau practică şi dobândirea abilităţilor; 3. Faptul sau condiţia de a înţelege adevărul, faptele sau realitatea imediat, cu mintea sau prin intermediul simţurilor; percepţie, cunoaştere, întelegere; 4. Faptul sau condiţia de a poseda prin înţelegere mentală pe baza instruirii, studiului, cercetării sau experienţei adevăruri, fapte, principii sau alte obiecte ale percepţiei: faptul sau condiţia de a avea informaţii sau de a fi învăţat sau erudit; 5. Suma totală a ceea ce se cunoaşte: întregul corp al adevărurilor, faptelor, informaţiilor, principiilor sau altor obiecte ale cunoaşterii dobândite de omenire.”

Ambele definiţii evidenţiază relaţia dintre informaţie şi cunoastere. Astfel, informaţiile, experienţa si învăţarea stau la baza cunoaşterii.

Cunoaşterea a fost mereu înţeleasă în două moduri: fie ca un progres realizat în interiorul nostru (concepţie aparţinând lui Platon), fie ca o creştere a puterii noastre asupra lumii înconjurătoare (concepţie dezvoltată de Fr. Bacon şi, mai târziu, de A. Comte).

Indiferent de modul personal în care alegem să înţelegem cunoaşterea, un lucru e sigur: pentru a o deţine e nevoie de un proces continuu de învăţare şi experimentare. E nevoie de determinare şi voinţă.

Surse informaţii: DEX, Webster

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized by edukas2011. Bookmark the permalink.

About edukas2011

EDUKAS se adresează copiilor și adulților, punându-le la dispoziții informații despre posibilitățile de învățare formală, nonformală și informală specifice fiecărei vârste în parte. Astfel, EDUKAS își propune să reunească: - Instituții de învățământ preșcolar: creșe, grădinițe, locuri de joacă; - Instituții de învățământ primar: școli, after school-uri; - Instituții de învățământ secundar superior: licee; - Instituții de învățământ postliceal; - Instituții de învățământ profesional și tehnic; - Instituții de învățământ universitar; - Instituții extrașcolare ce furnizează programe/cursuri facultative: cluburi, muzee, centre de educație, asociații șamd; - Centre de formare/instituții organizatoare de cursuri deschise; - Centre/instituții de cultură și artă; - Cluburi sportive; - Clinici medicale; - Edituri care își vor prezenta vizitatorilor – copii și adulți (toate segmentele de vârstă, toate segmentele sociale) – ofertele de educație și formare, simulând practic o parte dintre programe. Tematica EDUKAS acoperă educarea și dezvoltarea armonioasă minte-suflet-trup, bifând astfel atât formarea profesională, cât și cea personală.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s