Cum funcţionează memoria

Neintrând în detalii şi abordând memoria într-o manieră simplistă, există două forme ale acesteia – pe termen scurt şi pe termen lung. 

Memoria pe termen scurt:

  • este o rezervă operaţională, la fel ca memoria calculatorului, care dispare atunci când îl închidem.
  • este foarte redusă; în principal, poate opera doar cu câteva elemente în acelaşi timp, de obicei în jur de şapte. Atunci când mai introducem un element, ea elimină unul dintre cele existente.
  • putem vedea cum funcţionează acest tip de memorie în intervalul dintre căutarea în agendă a unui număr de telefon şi formarea lui. Poate să pară ciudat faptul că reţinem un număr de telefon cu zece cifre, dacă memoria pe termen scurt este limitată la circa şapte elemente. Din fericire, memoria umană este mai flexibilă decât cea a calculatorului; dacă în memoria calculatorului totul este format din biţi simpli (O sau 1), memoria umană poate să reţină o imagine sau un cuvânt ca element unic. Codurile telefonice familiare, de exemplu, sunt elemente unice, lăsând loc (aproximativ) pentru restul cifrelor.

Memoria pe termen lung

  • capacitatea ei este nelimitată. Există loc destul pentru a stoca orice se presupune că ne va trebui vreodată.
  • adăposteşte conceptele cu care jonglează procesele noastre creative, legându-le între ele pentru a produce idei noi.
  • stocarea elementelor în memoria pe termen lung nu mai este aşa de simplă. Acesta este punctul în care lipsa de antrenament în utilizarea creierului devine un mare obstacol. Dacă nu înţelegem cum funcţionează creierul, acţiunile necesare fixării unui element în memorie par bizare, în orice caz, după ce ne-am lămurit că păstrăm imaginile pe un fel de hartă a ceea ce ţinem minte, situaţia devine un pic mai limpede.

În timp ce folosirea memoriei pe termen scurt este un act de voinţă pus în practică imediat, dezvoltarea şi utilizarea capacităţii de memorare pe termen lung necesită muncă. E nevoie de familiarizarea cu anumite strategii şi tehnici de fixare în memorie, precum şi de recapitulări constante.

Notă: Cea mai bună modalitate de fixare a unui anumit lucru în memorie este cea de a-l percepe în formă vizuală (ca schiţă sugestivă, cu elemente memorabile prin natura lor). Astfel de reprezentări vizuale sunt denumite hărţi perceptuale sau mind maps. În ceea ce priveşte recapitulările necesare păstrării în memorie, ideal este să le facem imediat după introducerea materialului, apoi după câteva ore şi din nou după câteva zile, cu o completare după o lună şi după şase luni.

 

Advertisements
This entry was posted in CUNOAŞTERE by edukas2011. Bookmark the permalink.

About edukas2011

EDUKAS se adresează copiilor și adulților, punându-le la dispoziții informații despre posibilitățile de învățare formală, nonformală și informală specifice fiecărei vârste în parte. Astfel, EDUKAS își propune să reunească: - Instituții de învățământ preșcolar: creșe, grădinițe, locuri de joacă; - Instituții de învățământ primar: școli, after school-uri; - Instituții de învățământ secundar superior: licee; - Instituții de învățământ postliceal; - Instituții de învățământ profesional și tehnic; - Instituții de învățământ universitar; - Instituții extrașcolare ce furnizează programe/cursuri facultative: cluburi, muzee, centre de educație, asociații șamd; - Centre de formare/instituții organizatoare de cursuri deschise; - Centre/instituții de cultură și artă; - Cluburi sportive; - Clinici medicale; - Edituri care își vor prezenta vizitatorilor – copii și adulți (toate segmentele de vârstă, toate segmentele sociale) – ofertele de educație și formare, simulând practic o parte dintre programe. Tematica EDUKAS acoperă educarea și dezvoltarea armonioasă minte-suflet-trup, bifând astfel atât formarea profesională, cât și cea personală.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s